2.4.2016 Poprvé točím termiku

17. dubna 2016 v 23:41 | Martin Kočiš |  Pilotní výcvik SPL
Po celý týden jsem hypnotizoval windguru a ostatní meteo weby, protože už jsem se nemohl dočkat víkendu a dalšího létání. Copak o to, mělo být teplo a slunečno, ale windguru hrozil větrem 7 m/s (v nárazech i víc) kolmým na dráhu, což je ten nejhorší směr. V sobotu ráno jsem se díval naposled a předpověď zůstala nezměněná. Tak jedu na letiště s tím, že se téměř jistě létat nebude.
Během dopoledne to ještě nevypadá tak hrozně (přesně dle WG), ale je nás zatím celkem málo, a tak děláme všechno ostatní kromě létání. Po poledni přijíždí Sergej s VSO-10 v tranďáku a zanedlouho přichází rozhodnutí zahájit provoz. Uff. Po rozkaze táhneme autem Twina na dráhu 22. Jsem u křídla, popobíhám a říkám si, že ten vítr opravdu dost zesiluje. Asi o 5 sekund později mi strhává pevně naraženou kšiltovku z hlavy...


Jakmile nachystáme start, oblékám si padák. Letím jako první a vlastně ani nevím proč, na letiště jsem se určitě jako první nedostavil. První start vnímám zase jako dost prudký, ale už ne tolik, jako minulý týden. Éro máme hodně vyosené proti větru, jinak by nás to sfouklo. Vypínáme se v 380 m QFE, kontroluju, jestli odpadlo lano, vyvažuju a tak dále. Druhou zatáčku nedotáčím kvůli vyloučení snosu větrem. Téměř na úrovni T si všímám, že vário blbne lehce nad nulou. ,,Můžu si zatočit?" ptám se. ,,Jasně, zatoč si," slyším zezadu. ,,Na to ta mašina je!"
Termika je větrem dost rozbitá, ale držím se okolo 350 m QFE. Protahuju se proti větru a je to trochu lepší. Nakonec ale vypadávám a nad Holíčem mám už jen 200 m. Tak jdu do třetí, zvyšuju rychlost, neb jsem po větru, hned točím čtvrtou, přetočením stavím éro proti větru, hlásím finále a sunu se bokem k zemi. Přistání není nic extra, odskočí mi to, ale stejně dostávám pochvalu, že vzhledem k počasí to bylo fajn. Druhý let probíhá velmi obdobně, s tím rozdílem, že ve snaze nalézt termiku nad plechovou střechou jakési průmyslové budovy nalétávám klesák a než z něj stačím přeletět do stoupáku, který musí být hned vedle, ztrácím dost výšky. Proto hned točím třetí, přetáčím a zkracuji se. Čtvrtou točím až skoro nad silnicí do Holíče, proti větru, brzdy a přistávám tentokrát hladce.

Pak létají ostatní. V jeden moment už to vypadalo zle, protože jeden z pilotů přistál, éro šlo na čumák a křídlem hráblo do země asi 50 m před přistávacím T. Prý se mu zablokovalo kolo a nešlo s tím nic udělat, dokonce šlo až do kabiny cítit spálenou gumu. Nakonec se ukázalo, že podvozek je v pořádku, pilot jen pozdě vybral traverz, sednul bokem a pneumatika se vyboulila až k rámu podvozku.
Létáme dál. Staňa točí nad navijákem a jde hezky vidět, že se o pár desítek metrů vyškrábal nahoru. Když přicházím na řadu opět já, točím tam taky a je tam dvoumetr. O nějakém ustředění ale nemůže být řeč, držím se v něm vždy tak půl až třičtvrtě kruhu. Letím docela dlouho, v zatáčkách dost tahám a cítím zvýšené přetížení. Vítr nás snáší skoro až nad Moravu. Přecházím do pravého okruhu dráhy 22 a držím se nad hranou lesa. Tady se musí trhat termické bubliny, protože skoro neklesáme. Pak točím nad fabriku Eismann automotive. V condoru to tu většinou dává, v reálu taky! Chvílemi do nás kope stoupák až 3 m/s, ale opět je to rozbité. Zkouším dvě otáčky a nic moc, chvílemi to kopne a jindy se propadáme. Tak hlásím finále 22 a klesám na skoro plných brzdách. Mám hodně výšky a Sergej mi předvádí skluz. To je jak v hornickém výtahu, výšku ztrácíme mnohem rychleji.

Žužlám přistání co to jde a docela se mi povedlo, akorát jsem v tom soustředění nedal ,,křidélko pod vítr," a tak nás to trošku podfoukne a zastavujeme s pravým křídlem na zemi. Jinak ale dobré! Instruktor mě chválí, že kulička mi seděla a že mám cit pro podrovnání před přistáním. Musím si ale hlídat rychlost, abych nelétal zbytečně rychle, zejména na přistání. Dnes ale vzhledem počasí bylo dobře, že jsem točil i na 120 km/h. Ona to není úplná sranda letět s takovým větrem v zádech. V jeden moment člověk drží 110 a letí rovně, pak to dýchne, naráz máme 10° náklon, éro se propadne a je z toho 130 na rychloměru. Nebo taky 90 a to už je pro Twina docela málo.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama